Pedagógiai munkánk figyelembe veszi a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait, ennek megfelelően az iskolánk változatos pedagógiai módszert alkalmaz céljai elérésének érdekében. A tanulók életkoruknak, képességeiknek megfelelően aktívan, a pedagógusokkal partneri viszonyban vesznek részt az oktatási tevékenységek megtervezésében, megvalósításában. Környezetvédelmi, egészségnevelési projektnapokat és heteket rendezünk. A Jeles napokat megemlékezés, verseny, témanap formájában rendezzük meg. Az energiatakarékosságra (világítás, szellőztetés) kiemelt figyelmet fordítunk. Szelektíven gyűjtjük a hulladékot, amit az iskola melletti gyűjtőedénybe helyezzük el. Öko – faliújságon jelennek meg a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos tájékoztatások, események, pályázatok.
Az iskolai környezeti nevelés az a pedagógiai folyamat, amely során a gyerekeket felkészítjük környezetük megismerésére, tapasztalataik feldolgozására, valamint az élő és élettelen természet érdekeit figyelembe vevő cselekvésre.
- Megfelelően stabil és megújulásra képes érzelmi kapcsolatot alapoz és erősít meg az élő és élettelen környezettel.
- Kifejleszti a szándékot és képességet a környezet aktív megismerésére, a környezet változásainak felfogására:
- A környezet érdekeit figyelembe vevő cselekvés
- A problémák megbeszélésére, okainak megértésére
- Kreatív gondolkodás kialakítására
Célunk:
- Környezettudatos magatartás kialakítása, feladatunk a természeti és környezeti értékek védelme.
- Elősegítjük a létező értékek tiszteletét és megőrzését, beleértve az összes élettelen és élő létezőt, így az embert is annak környezetével, kultúrájával együtt
- Hozzájárulunk a Föld egészséges folyamatainak megóvásához, kialakítjuk a környezettel való harmóniára törekvést
- Környezetkímélő magatartás kialakítása egyéni és közösségi szinten egyaránt, mely váljon a tanulók életvitelét meghatározó alapelvvé.
- Az intézmény bekapcsolása a közvetlen környezet értékeinek megőrzésébe, gyarapításába.
- A bevezetett takarékossági intézkedések állandó figyelemmel kísérése / vízcsap elzárása, villany leoltása/.
- Tiszta víz, tiszta levegő akció, avagy hogyan óvjuk meg a levegő, a víz és az erdő állapotát. Óvjuk az erdőt! Nevelési célok kiaknázása az őszi és tavaszi erdei programok során.
- Az intézmény könyvtárának bővítése a környezettudatos magatartást segítő könyvekkel.
Célzott környezeti nevelési programunk
Iskolakert akció:
Az iskola udvarának folyamatos rendben tartása. A tavaszi és őszi időszakban a levelek, ágak gereblyézése, szemétgyűjtés, a nyári időszakban fűnyírás, locsolás. A kihelyezett virágládák folyamatos gondozása, öntözése.
A gyerekeket képességük szerint bevonjuk a munkába.
Hulladékgyűjtési akció:
A program eleme a szelektív hulladékgyűjtés megismerése, amely a tanmenetbe építve, a foglalkozások anyagaként is megjelenik.
Nagy gondot fordítunk a viselkedésformák, tisztasági szabályok tudatosítására.
Erdei iskolai akció:
Az óvodában évente egy napot (ősszel) a természetben, erdőben töltünk. Az iskolásokkal kirándulásokat szervezünk Tőserdőbe vagy a Nyíri erdőbe, ill. a szarvasi arborétumba.
Gyermeknapon a városi arborétumba és a vadasparkba kirándulunk.
Tanórán, ill. a kötelező foglalkozásokon kívüli tevékenységek:
- Pályázatokon való részvétel
- Faültetés, gondozás
- Madarak, fák napja (május harmadik vasárnapja)
- Egészségügyi világnap (ápr. 7.)
- Látogatás a Kiskunsági Nemzeti parkba, a Természet Házába
- Lovaglás, ill. a karám tisztán tartása, gondozása
- Só szoba igénybevétele
Feladatok az intézmény környezetbaráttá tételében:
- Az élményközpontú tanuláshoz szükséges eszközök, bútorok biztosítása
- Gyomtalanítás folyamatosan, parlagfű-mentesítés
- Az intézmény játszóudvarának, felszereléseinek bővítése és karbantartása
- Kerítés festése, fajátékok felújítása
- Tanulók megtanítása kerékpározásra
- Kerékpáros közlekedés népszerűsítése
- Egészséges étrend biztosítása /teák, gyümölcslevek/
Gyermekeink adottságait figyelembe véve a megvalósítást nemcsak zárt tanórai rendszerben, hanem komplex fejlesztés keretén belül valósítjuk meg. A környezettudatos magatartás kialakítását a tanórákon, iskolai tananyag keretében, tanrendbe épített ismeretátadással, valamint egyéb, tanórán kívüli, kötetlen, szabadidős foglalkozás keretében tervezzük.
Feladatunk:
- Képességek, készségek kialakítása, a környezet széppé, tisztává formálása
- Szerezzen a gyermek számára esztétikai élményt és örömet a tevékenykedés
- Az egészséges környezet, természet és mozgás fontosságának kihangsúlyozása tervezéskor is
- Mindennapos testmozgás megvalósítása
- Megfelelő viselkedéskultúrák elsajátítása
- A környezeti nevelés a nevelő – oktató munka valamennyi területén jelenjen meg
- A felnőttek személyes példaadása, szakmai felkészültsége segítse a tanulók környezettudatos életvitelét
- A tanulók ismerjék meg szűkebb környezetük értékeit
- Környezeti erőforrások védelme, a szennyezések megakadályozása
- Tágabb és szűkebb környezetük ismeretanyagának bővítése
ÖKO munkaterv hónapokra lebontott feladatai
- Szeptember
- A munkaterv elkészítése
- Sport nap – ügyességi versenyek, tanár – diák meccs –zsinórlabda
- Takarítási világnap – környezetünk rendbetétele
- Autómentes nap – kerékpártúra és gyalogtúra
- Témahét – Szeptember van kiskoma, kezdődik az iskola!
- Szüret – Kutató központ
- Október
- Az állatok világnapja – október 4.
- Kirándulások a kecskeméti vadas parkban
- Állatmesék feldolgozása – csoportonként
- Témahét – Kontyos kendős őszanyó!
- December
- Madáretetők kihelyezése – folyamatos feltöltése
- Egészségnap – saláták készítése
- Ne vásárolj semmit! – haszontalan dolgok kiállítása
- Az intézmény udvarának rendezése – komposztáló készítése
- Nyitott iskola – kézműves foglalkozások
- Január
- ÖKO faliújság frissítése – képek , rajzok kiállítása
- Szelektív hulladék – elemgyűjtés
- Egészséges táplálkozás – kvíz játékokkal
- Február
- A vizes élőhelyek világnapja – február 2
- Témahét – Járjunk táncot …. farsangolás
- Egészségnap – saláta készítése
- Kiszebáb égetése az intézmény udvarán
- Március
- A víz világnapja – március 22.
- Megfigyelések, fotózás
- Vízi élőlények – állatok hajtogatása – origami
- Séta a közeli tóhoz – horgásztó
- Április
- Egészségnap – egészséges ételek készítése – kóstoló
- Egészséges életmódról – előadás ápolónők
- A Föld napja április 20 – projektnap
- Fa és virág ültetése az intézmény udvarán, környezetünk rendbetétele
- Alkoss hulladékból – tárgyak készítése, kiállítás az intézmény aulájában
- ÖKO – játszóház – hulladékból készült társasjátékokkal
- Május
- Barátaink az állatok – három hetes projekt – sok ÖKO-s feladattal, programokkal
- Madarak és fák napja – május 10.
- A védett madarak megismerése – természetismereti filmek vetítése
- Az intézmény udvarának rendbetétele – virágoskert, parkolók
- Június
- Környezetvédelmi Világnap – június 10.- projektnap- plakát készítése
- Tanulmányi kirándulások – kerékpártúrák, gyalogtúrák a közeli arborétumban, kiserdőben
- A tanév értékelése
Iskolánk pályázat útján nyerte el, és 2009 június 6-án átvette az Oktatási Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium által létrehozott ÖKO – iskola címet. A cím három évre szól, mely időszak alatt folytatjuk, és magasabb szintre emeljük iskolánk környezeti nevelési programját a fenntarthatóság érdekében. Olyan pedagógiai folyamatot követünk melynek során formálódik gyermekeink környezettudatos magatartása, és kialakul a környezetért felelős életvitele. A cím erkölcsi elismerést jelentett iskolánk számára, s egyidejűleg további ösztönzést ahhoz, hogy környezeti nevelésünket az eddigieknél is hatékonyabban, és tervszerűbben valósíthassuk meg. Pedagógiai munkánk figyelembe veszi a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait, ennek megfelelően az iskolánk változatos pedagógiai módszert alkalmaz céljai elérésének érdekében. A gyermekek életkoruknak, képességeiknek megfelelően aktívan, a pedagógusokkal partneri viszonyban vesznek részt az oktatási tevékenységek megtervezésében, megvalósításában. Intézményünkben kiemelten fontos feladatnak érezzük, hogy a gyermekek szemléletén alakítsunk, környezet-, és természetszeretetüket formáljuk, megszilárdítsuk.
Környezetvédelmi, egészségnevelési, sport projektnapokat és heteket rendezünk. A Jeles napokat megemlékezés, verseny, témanap formájában rendezzük meg. Az energiatakarékosságra (világítás, vízhasználat, szellőztetés) kiemelt figyelmet fordítunk. Szelektíven gyűjtjük a hulladékot, amit az iskola melletti gyűjtőedénybe helyezzük el. ÖKO – faliújságon jelennek meg a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos tájékoztatások, események, pályázatok. Az intézmény folyosóin, csoportjaiban , egyéb közösségi helyiségeiben “zöld szigeteket” alakítunk ki, növényekkel díszítjük az épületet, amelyeket a gyermekek gondozzák
Célkitűzéseiben szerepel a gyermekközösségek demokratikus szerepének javítása, a valahova tartozás szemléletének erősítése. A tanítási keretek betartása mellett arra törekszik, hogy a gyermekek minél több időt töltsenek hasznosan az intézményben, ezért számukra szervezett és hasznos szabadidős tevékenységeket szervezünk, mely erősíti a társadalmi kohéziót.
Vállalásainkat a következő képen teljesítettük:
- Létrehoztunk egy ÖKO szakmai munkacsoportot, amelynek tagjai az iskolavezetés több tagja, pedagógusok, gondnok,
- A munkacsoport éves munkatervet készít és annak alapján szervezi meg a mindennapokat a munkacsoport felelősei eseménynaptárban rögzítik a tervezett és a megvalósult programokat.
- A „zöld” programok népszerűek a gyermekek körében , a pedagógusok és a pedagógiai munkát segítők támogatják és aktívan részt vesznek ezeken a programokon ( Pl. iskolazöldítés , projektek , témahetek, szelektív hulladékgyűjtés )
- Füstmentes iskola és a fenntarthatóság szempontjaira figyelő környezet – dohányzási tilalom betartatása az udvaron és iskola körül
- Az iskolaudvaron komposztáló felállítása és szakszerű üzemeltetése.
- Komposztálás – eltávolított gyomnövények, konyhai zöldhulladék, lehullott lomb komposztálása az elkészült komposzt felhasználása a kertben és a palántanevelés folyamán
- Környezetkímélő anyaghasználat, tudatos takarékosság az anyagokkal, termékekkel, vízzel, energiával.
- Az iskola arculatán látható a tudatos OKOISKOLAI tevékenység ( védjegy a bejáratnál, faliújság, az iskola udvarának parkosítása )
- A gyerekeken keresztül a szülőket is próbáljuk meggyőzni az egészséges táplálkozás előnyeiről, bíztatjuk gyerekeinket, uzsonnára hozzanak gyümölcsöt, zöldséget
- Fedett, zárható kerékpártárolónk minden gyerek és tanár rendelkezésére áll
Az elmúlt három évben a hagyományos környezeti nevelést kiegészítettük az ÖKOISKOLA tudatos pedagógiájával.
A középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek, fiatalok és felnőttek fejlődése , és az intelligenciafunkciók az átlagostól jelentősen eltérnek. Az elsődleges értelmi sérüléshez kommunikációs, motorikus, emociónális és szociális zavarok járulnak, így halmozott fogyatékosságot mutatnak.
Tanulásuk: cselekvő – szemléletes felfogás, feldolgozás alapján valósul meg. Beszédkommunikációjuk megkésett, szabálytalan, hibás. Mozgásfejlődésüknél koordinációs képesség hiányossága, motoros diszfunkciók jellemzők. Személyiségfejlődésüket a gyógypedagógiai tevékenység, a speciálisan szervezett nevelési rendszer segíti. Ennek következtében, és ennek köszönhetően a kommunikatív és kognitív funkciók zavarai kevésbé, az emociónális valamint a szociális fejlődés zavarai nagyobb mértékben javíthatóak. Nevelésük során a legfontosabb cél, hogy alkalmasak legyenek adekvát munkavégzésre, hasznosnak érezzék magukat a társadalomban, s kiegyensúlyozott, lehetőségeikhez képest értelmes, boldog életet tudjanak élni.
Az elmúlt három év jelentősebb programjait mutatjuk be.
Az ÖKOISKOLAI programok megjelennek az iskola, napközi és a kollégium életében, mindennapjaiban, a tanmenetekben, tanórákon a szabadidős foglalkozásokon egy részük az évszakokhoz kapcsolódik.
Témahetek – minden évszakhoz kapcsolódik egy témahét, így évente négy témahetet tervezünk a gyermekek számára (ősz, tél, tavasz nyár). Iskolánkban ezek a témahetek már több éve működnek. Minden évben tudunk újabb és változatosabb kínálatot nyújtani a gyerekeknek.
Ebben partner az iskolavezetés és partnerek más intézmények munkatársai is. A közművelődési intézmények szintén pályáznak ezekre az eseményekre, s ez is garanciája lehet a további együttműködésnek és a változatos, érdekes programoknak.
Az értékelés nem osztályozással, pontozással történik, így a gyerekek magukon mérhetik meg fejlődésüket. A gyermekek munkájának ellenőrzése azonnali szóbeli visszajelzéssel, önértékeléssel történik.
A sajátos nevelési igényű gyermekek is kibontakozhatnak, sikerhez jutnak a program során.
A szülők, a bevont segítők kérdőív, interjú útján mondanak véleményt a programról. A témahetek minden tartalmi megvalósulásáról fotó, dokumentáció készül, mely az iskola honlapján megtalálható, www.juharisi.bacskiskun.hu
A változatos tevékenységek során olyan életmódbeli, változások, szokások, környezettudatos magatartás alakul ki, amelyeknek látható jeleit felfedezzük a mindennapokban. Ez a legfontosabb visszacsatolás.
Szüret – immár harmadik éve, hogy a készségfejlesztő speciális szakiskola gyerekei minden ősszel egy helvéciai szőlős gazdához járnak ki szüretelni. Ebben az évben az általános iskola 7. és 8. csoportjai is részt vettek a szüreten. Felnőttek és gyerekek együtt szüreteltek mindenki kivette részét a munkából. Az őszi szüretelésről a helyi kecskeméti TV egy kis összeállítást készített a munkáról , melyet az esti híradó hírei között sugározott. (2. számú melléklet )
Öko-járat – egész tanévben figyeli , ellenőrzi a rendet, tisztaságot , víz- , és energiatakarékosságot .Az iskola felső tagozatos gyerekei és a szakiskolások végzik. A gyerekek ilyenkor egy karszalagot viselnek melyen egy „Juhar levél”van .
Hetente csoportcsere van , mindig másik csoport ellenőrzi a tantermeket, folyosókat és mosdókat. fontosnak tarják a gyermekek a rájuk bízott feladatot , megértik jelentőségét. Minden héten értékelnek 0- 10 pontig , majd havonta győztest hirdetünk. Ez a szemlélet ettől a tanévtől a kollégium területén is megvalósul . A kollégista gyerekek a fenti hálókat és mosdókat , illetve a gyerekek szekrényeit ellenőrzik . Minden kollégista gyerekre sor kerül az óvodásokat kivéve. ( 3. számú melléklet )
Commenius projekt – úgy gondoljuk, hogy a Nyitott Európáért legtöbbet a gyerekek tehetnek. Egy német iskolával több éve van testvériskolai kapcsolatunk. A tavalyi évben egy erdélyi szervezettel (Caritatas)léptünk kapcsolatban. Egy teljes hetet tölthetünk kint Erdélyben – székelyföldön ahol a csodálatos természeti tájakkal ismerkedhetek meg a gyerekek és a felnőttek egyaránt. Nagy élmény volt mindenki számára. Erre építve közösen vettünk részt ebben a projektben.
Rendszeressé váltak a felnőtt – és gyerek cserelátogatások , évente egyszer a németek jönnek hozzánk ,illetve mi megyünk hozzájuk egy – egy hétre.